Varför sparar jag på börsen?

Mitt första inlägg på bloggen bestämde jag skulle besvara en fråga som jag fick av en bekant för inte så länge sen. Varför vill du spara på börsen? Svaret som denna personen fick var väldigt enkelt och kort. Jag sparar för att jag i framtiden vill bli ekonomiskt oberoende. Men frågan väckte en del tankar hos mig. Varför vill jag överhuvudtaget spara på börsen?

Det är den jag är

Jag har sen barnsben sett båda mina föräldrar jobba två olika jobb under en och samma dag, vilket innebar att jag inte såg dem på vardagarna. När jag frågade far om varför de jobbar så mycket så svarade han enkelt: För att överleva så måste du ha pengar och pengar får du genom att jobba. Det han sa skapade en rädsla hos mig. Är det såhär min framtid ser ut? Är detta meningen med livet? Jag grubblade mycket med detta och bestämde mig för att jag minsann inte ska leva ett sådant liv. Jag vill inte arbeta för pengar hela mitt liv. Jag vill inte ge min tid för att andra ska bli rika på det. När jag var 12 år bestämde jag mig för att jag ska bli rik. Det ända sättet att bli rik på som jag visste om då, var att spara. Det var då mitt intresse för pengar, ekonomi och sparande tog fart. Vid 16 års ålder fick jag mitt första sommarjobb. Jag skulle bara jobba en vecka och var väldigt glad över möjligheten jag fått. Mer pengar att spara till miljonen. Under denna vecka fick jag själv uppleva en arbetsvecka. Jag vaknade fem på morgonen och kom hem fem på eftermiddagen. Detta var något jag inte vill hålla på med ända fram till pensionen.

Varför jag sparar på börsen

Det var inte förrän förra året som jag hittade podden prata pengar och genom dem fick upp ögonen för börsen. Det var först då som intresset för aktier vaknade till liv. Under ett helt år har jag läst böcker och lyssnat på poddar för att få den grundläggande kunskapen till att kunna börja spara på börsen. Det har jag gjort nu. I fredags (11 Augusti) köpte jag mina första aktier. Det blev små innehav i Volvo, Castellum, Investor A och Cloetta. Nu när sparandet börjat på riktigt vet jag även varför jag gör det. Jag sparar på börsen för att bli ekonomiskt oberoende. Mitt mål är att kunna leva på passiva inkomster och inte vara beroende av ett åtta timmars jobb varje dag. Just börsen och aktiesparande ger denna möjlighet tack vare ränta-på-ränta effekten och utdelningar från bolag jag köpt aktier i.

Ränta-på-ränta effekten är en snöbollseffekt som gör att ditt sparande växer . Du får ränta på avkastningen ditt kapital genererat tidigare år. Ju högre ränta på ditt sparande desto snabbare växer dina pengar.

Sammanfattning

Jag sparar alltså på börsen för att det är roligt men också för att det är ett effektivt sätt att spara. Dina pengar arbetar åt dig och inte tvärtom. Men jag är en nybörjare som precis har startat med sparandet och har en lång väg att gå innan jag når mitt mål att bli ekonomiskt oberoende. Under tiden letar jag efter andra sätt att skapa mig passiva inkomster utöver aktiesparandet. Jag är bara 21 år och fortfarande en student så tiden till att nå friheten och målen finns. Genom denna blogg kommer du kunna följa min resa mot mina mål och förhoppningsvis även själv bli inspirerad eller ge mig tips och kunskap genom att kommentera här eller höra av dig genom mail och twitter. 

Vi ses fram till nästa inlägg! Ha de gott

 

 

 

Kommentera

